TERAPIA PEDAGOGICZNA
Terapia pedagogiczna to zajęcia korekcyjno-kompensacyjne lub wyrównawcze. Obejmują one szereg specjalistycznych i długofalowych oddziaływań na dziecko, które przejawia trudności w uczeniu się, pisaniu, czytaniu, przyswajaniu nowych informacji. W trakcie terapii eliminujemy przyczyny niepowodzeń szkolnych i zaburzenia takie jak dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia. Terapia pomaga przy zaburzeniach percepcji wzrokowej czy słuchowej, również przy wadach słuchu fonematycznego.
Zajęcia mają na celu nie tylko wyrównanie braków w opanowaniu programu nauczania, ale także rozwijanie samodzielności, budowanie wiary we własne możliwości, kształtowanie umiejętności pracy w grupie, usprawnianie zdolności koncentracji.
Terapia pedagogiczna jest skierowana do:
- dzieci o nieharmonijnym/wolniejszym rozwoju
- dzieci przedszkolnych z grup ryzyka dysleksji (dzieci, które nie osiągnęły gotowości do czytania i pisania)
- dzieci wczesnoszkolnych z grup ryzyka dysleksji
- dzieci starszych (nastolatków) z trudnościami szkolnymi
- dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi
- dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi
- dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej
- dzieci z niepełnosprawnością intelektualną / autyzmem, Zespołem Aspergera
Terapeuta pedagogiczny wykorzystuje w pracy z dzieckiem ćwiczenia usprawniające:
- percepcję słuchową
- spostrzeganie wzrokowe
- sprawność ruchową (w obrębie motoryki małej i dużej)
- orientację przestrzenną
- koordynację wzrokowo-ruchową
- pamięć słuchową i wzrokową
- koncentrację pola uwagi
- słuch fonematyczny
Zajęcia odbywają się z terapeutą przynajmniej raz w tygodniu i mają często formę zabawy, są przede wszystkim atrakcyjne dla dziecka, aby zwiększyć jego motywację do nauki i podnieść samoocenę.